Už jste to slyšeli? Taylor Swift natáčí nové album, které se bude skládat z jejích oblíbených písniček od Katy Perry, a navzdory jejich dlouhému sporu bude Perry na albu sama vystupovat!  

Dobře, není to pravda. Ale nová studie poukázala na skutečný a smutný fakt, že falešné zprávy se šíří mnohem rychleji než ty pravdivé. Není tedy třeba ani dodávat, že pro ty, kteří věří ve volný trh, svobodnou výměnu názorů a demokracii, tento fakt představuje zásadní problém. Je nutné si klást otázku: Co s tím budeme dělat? Pokud s tím tedy něco dělat chceme.

Studie, kterou vypracovali vědečtí pracovníci Soroush Vosoughi, Deb Roy a Sinan Aral z Massachusettského technologického institutu, byla založena na obrovském datovém souboru, který se skládal ze všech městských legend, které se šířily na Twitteru od roku 2006 až do roku 2017, ověřených z faktického hlediska. Celkově se jednalo asi o 126 000 takových příspěvků, které šířily asi tři miliony lidí a více než 4,5 milionkrát je lidé sdíleli.

K otestování toho, zda je pravda silnější než lež, vědci sledovali různé legendy, které byly fakticky ověřeny šesti nezávislými organizacemi (Snopes.com, PolitiFact.com, FactCheck.org, TruthOrFiction.com, Hoax-Slayer.com and UrbanLegendsOnline.com). V 95 % případů vědci došli ke stejnému závěru. Hlavní otázkou tedy je: Šíří se nepravdy (po sociální síti Twitter) rychleji a snáze? Je pravděpodobnější, že se tyto nepravdy stanou virálními?

Odpovědi byly bohužel jasné: ano a ano. Pomocí pečlivých statistických testů Vosoughi a jeho kolegové shledali, že „tzv. fake news se šíří rychleji, častěji a obecně jsou virálnější než fakta, a to ve všech těchto oblastech.“

Některé falešné zprávy například oslovily uživatele šestkrát rychleji než skutečná pravdivá informace. A zatímco falešné výroky o podnikání, vědě či zábavě byly jen o něco rychlejší než ty skutečné, největší rozdíl byl v oblasti politiky.

Důležité zjištění vědců je, že lži se nešíří jen kvůli činnosti „botů“ (bot = počítačový program, který vykonává automatizovanou činnost na internetu, pozn. red.). Vosoughi a jeho spoluautoři zjistili, že i když vyloučí všechny boty, chování účtů, které spravují skuteční lidé, je velmi podobné. Zdá se tedy, že lidé mnohem snáze šíří lži než pravdu.

Psychologové také zjistili, že fámy se lépe šíří, pokud se v nich nachází identifikovatelné emoce, jako je například znechucení. Spoluautoři studie porovnali emoční obsah pravdivých a falešných fám. Zjistili, že pravdivé zprávy způsobují častěji smutek, důvěru a očekávání – zatímco dezinformace způsobují spíše překvapení a znechucení.

Studie nabízí hned několik možných řešení pro zřizovatele sociálních sítí. Buď nemusejí dělat nic a mohou se spoléhat dále na nezávislé iniciativy. Nebo by také mohly být přísnější a okamžitě mazat falešné zprávy. Další možností je například nabídnout různá upozornění, například červené vlajky nebo jiná varování před dezinformací nebo před vstupem na dezinformační stránku. V nadcházejících letech si tato problematika zasluhuje trvalou pozornost se zvláštním zaměřením na to, co současné platformy dělají, nebo naopak nedělají.

Článek je překladem z: https://www.bloomberg.com/view/articles/2018-03-13/cass-sunstein-on-false-rumors-social-media-and-elusive-solutions