ČT pod kuratelou – dle Erika Besta

Screenshot glosy Erika Betsa "Neobjektivní, neověřené a nevyvážené".

Před dvěma měsíci se v glosách ke dni, které s názvem Final Word píše americký novinář žijící v Česku Erik Best, objevil příspěvek s titulkem Neobjektivní, neověřené a nevyvážené.

K tomu, aby tato hanlivá adjektiva připojil k vysílání České televize stačil Bestovi jeho dojem či pocit, že zásady objektivity, ověřování a vyváženosti „ČT opakovaně porušuje, když propaguje rychlé ukončení intervenčního režimu ČNB.“ Na základě tří výroků vybraných z běžného zpravodajství Best hodil bláto na celou Českou televizi.

Best zde obvinil ČT za nepřesnou citaci prezidentova výroku proneseného při návštěvě v Olomouckém kraji o tom, že intervence mohou skončit „v příštích týdnech“ přestože ČT pouze citovala zprávy ČTK. Podobně pochybným argumentem proti ČT bylo i uvedení bezproblémové reportáže v Událostech, přičemž jestliže redaktor použil výraz „následující dny“, pak to nejsou „nejbližší dny,“ a nešlo o žádnou „propagaci rychlého ukončení intervencí,“ neboť následující dny mohou být i za dva měsíce.

Zcela manipulativně pak Best zneužil řečnického obratu redaktorky Zuzany Tvarůžkové v pořadu Interview ČT24 „tak to nastává právě teď“, který se netýkal konce intervencí ČNB, ale vedení rozhovoru ve smyslu „teď přichází to téma, o kterém se budeme bavit.“ (viz předchozí replika V. Dlouhého). I kdyby tento časový údaj divák pochopil ve vztahu k intervencím ČNB, pak Tvarůžková dále jasně říká: „Ale každopádně bankovní rada začíná a zasedá ve čtvrtek, tam se ještě nepředpokládá samotné ukončení intervencí, ale ten odhad směřoval k dubnu, možná květnu.“

Tuhle epizodu jsem už krátce komentoval na Louči a nevracel bych se k ní, kdyby se před několika dny na Final Word neobjevil další titulek Česká televize chrání Petra Kellnera. O co šlo v tomto případě? Václav Moravec, který si do OVM pozval bankéře Jiřího Rusnoka a Zdeňka Tůmu, v upoutávce sdělil, že se rozhovor bude týkat i „vztahu pandy a krtečka,“ tedy ekonomických dopadů návštěvy prezidenta Zemana v Číně, v jehož doprovodu byl i Jiří Rusnok. Na toto téma však nedošlo, protože zůstalo u tématu měnové politiky ČNB. V duchu svých spikleneckých teorií Best okamžitě spekuluje: „Moravec se ale k tématu vůbec nedostal. Na žádné otázky o cestě do Číny se nakonec nezeptal (volal někdo do redakce?) a ani nevysvětlil, proč se ČT ke Kellnerovi zase chovala tak uctivě.“

Za zmínku stojí poslední věta: „ČT se zase (!) chovala ke Kellnerovi a PPF uctivě,“ která prozrazuje Bestovu spekulativní obsesi, podle níž Petr Dvořák je exponentem Kellnerovy finanční skupiny PPF a tím pádem ČT je ve vleku jejích zájmů. Tento blud pronásleduje Besta již řadu let a neustále se k němu vrací, pokud právě nesděluje veřejnosti, že Českou televizi ovládá ČSSD a.s., Bison & Rose, Chovanec, Pokorný či další temné síly. Tady si neodpustím odbočku: Prezident Zeman totiž tvrdí, že ČT „je ovládána jakousi bandou soustředěnou především kolem TOP 09,“ A čtenáři, ty si vyber. Pod čarou jsem shromáždil Bestovy výroky za poslední čtyři roky, které ilustrují jeho posedlost sdělovat národu, kdo tu Českou televizi má v hrsti.

Na jedné straně uznávám, že Erik Best jako pozorovatel, který přišel zvenčí, a jenž má zahraniční zkušenosti a nadprůměrné (ve srovnání s českými žurnalisty) ekonomické vzdělání a jazykové vybavení, svými názory oživuje českou mediální scénu tím, že tyto názory jsou často očištěny od předsudků, jež čeští novináři vnášejí do svých produktů.

Na druhé straně se nemohu zbavit dojmu, že Erik Best se čím dál tím více uzavírá do světa svých spekulací, ne-li spikleneckých teorií (z nichž některé si v průběhu doby protiřečí) o tom, jak to tady všechno ovládá velká pětka oligarchů, podle jejichž not politici – a také ředitelé veřejnoprávních médií – tancují. V této souvislosti pokládám za dost trapné jeho ironické poznámky o Sobotkovi řízeném mutti Merkelovou, které jen nahrávají náladám populistického protievropského nacionalismu v českých zemích.

Nikdo nepopírá, že ekonomické a politické zájmy jsou v každé společnosti úzce propojeny. Nikdo nepopírá, že zde existují silné vlivové skupiny, z nichž každá prosazuje své zájmy. Ale představa, že se tak děje způsobem, jak nám to líčí Erik Best, je představou člověka, který nikdy ve velkém byznysu či velké politice nebyl, ale který na základě svého pozorování si vytváří vlastní, často od reality odtržené spekulace o motivech a pozadí sledovaných hráčů a jejich činů. A co hůře, svými slogany přispívá k šíření falešného vědomí o reálném okolním světě, který je často mnohem složitější, než aby se dal vysvětlit jednoduchou ideologickou nálepkou, a který se často neřídí přímočarou logikou, neboť v něm někdy sehraje roli náhoda i okamžité a nepředvídatelné složení nejrůznějších proměnných veličin, pocházejících jak ze subjektivních postojů, tak z objektivních daností.

Dá se to dokumentovat právě na příkladu Petra Dvořáka, ale třeba i na příběhu Jiřího Šmejce, původně nepřítele a později partnera Petra Kellnera z PPF. Když v roce 2002 využila PPF slabosti týmu Šmejc Železný a vystartovala (s pomocí Aleše Rozehnala) k nepřátelskému převzetí televize Nova, vyslala do boje Aleše Minxe a Petra Dvořáka ze svého týmu. Víme, jak to dopadlo. Nakonec z nepřátelského převzetí vznikla dohoda mezi Šmejcem a Kellnerem, ze kterých se pro příští léta stali dokonce obchodní partneři. Petr Dvořák se stal jednatelem CET 21. Televizní program a pořad Volejte řediteli ponechala PPF v režii Vladimíra Železného, ale na byznys přišli do Novy lidé od Kellnera. Když se PPF po prohrané arbitráži o rok později, v květnu 2003, Železného zbavila, převzal po něm žezlo ředitele Novy Petr Dvořák, který se mezitím seznámil s tím, jak to v televizi chodí.

Když v prosinci roku 2004 PPF se ziskem prodala televizi Nova jejímu původnímu vlastníku, americké CME, jehož investici Železný v roce 1999 zcizil, nový majitel se rozhodl ponechat Petra Dvořáka ve funkci ředitele Novy. Zanechala tedy PPF v Nově svého exponenta, aby mohla – podle teorie Erika Besta – i nadále ovládat Novu? Nebo to bylo trochu jinak? Například tak, že nový majitel pochopil, že Petr Dvořák je znalý manažer, který mu bude jeho investici dobře opečovávat? A jestliže Petr Dvořák řediteloval Novu pro amerického vlastníka celých dalších šest let až do prosince 2010, kdy se rozešel se šéfem CME Adrianem Sarbuem (dnes v Rumunsku stíhaným podnikatelem), pak to asi nedělal špatně.

Jenomže pro Erika Besta platí – jednou v PPF, provždy v PPF. Při tom by stačilo opustit schematické myšlení a vlastní spekulace a pochopit, že šedivá je veškerá teorie a zelený strom života. Výsadek mladých manažerů, které před patnácti lety vyslal Kellner k ovládnutí televize Nova, se už dávno pohybuje po vlastních kariérních drahách. Aleš Minx zůstal věrný PPF, kde pokračuje v kariéře finančníka. Jiným se zalíbilo v mediálním byznyse, který se v Nově naučili, a u něj už zůstali. Například Petr Chajda, jeden z Kellnerových mužů, se stal filmovým producentem. Petr Dvořák se rozhodl nabídnout své zkušenosti veřejnoprávnímu médiu.

Nedělám si iluze o tom, že by současný ředitel ČT nebyl nějakým způsobem zapojen do vztahů s politickým establishmentem, se kterým musí – ať chce či nechce – nějak vycházet a manévrovat tak, aby si udržel kredibilitu spolehlivosti a nezávislosti. Ale rozhodně to není tak, jak si to představuje Erik Best, tedy jako nějaká primitivní převodní páka PPF.

Chápu, napsat každý den krátkou glosu do Final Word, která by měla hlavu a patu, není snadné. Ale vypomáhat při tom si lacinými trapnými, navíc nepravdivými bonmoty, to nesvědčí o dobré žurnalistice. Nic proti kritice zpravodajství České televize, pokud by byla věcná a nikoli jednostranná a účelová, jejímž jediným cílem je znevážit práci média veřejné služby jako celek. Politologové a komentátoři se shodují v tom, že jednou ze zbraní nepřátel liberální demokracie a zastánců autoritářských způsobů vládnutí jsou cílené útoky na tradiční média, včetně médií veřejné služby. Erik Best, aniž to možná tuší, jim v tomto ohledu dělá dobrou službu.


Erik Best o ČT: 

Konec nezávislého zpravodajství 12.06.2013
„…čtyři kmotři či kmotříčci (Babiš, Bakala, Jaromír Soukup, František Savov) budou mít pod kontrolou pořádnou část mediálního a reklamního trhu. Pokud věříte příběhům o tom, jak Petr Dvořák k ředitelství České televize přišel, můžete na seznam přidat také Petra Kellnera“

Privatizace České televize 05.12.2013
“Starý vtip praví, že PPF nepotřebuje investovat do médií, protože má Petra Dvořáka v České televizi… Předseda Rady ČT Milan Uhde řekl Respektu, že nevěří podezřením ohledně Dvořákova záměru televizní kanály nebo pozemky ČT privatizovat, ale naznačil, že PPF měla prsty v dosazení Dvořáka na post generálního ředitele.“

Kellnerova a Bakalova republika 12.12.2013
„Dnes by tak mohla ČT vysílat polovinu zpráv cenzurovaných Kellnerem pod Petrem Dvořákem a polovinu zpráv inspirovaných Bakalou v režii třeba Kamila Čermáka. Alternativou je revoluce ukrajinského střihu.

Janukovyč na Kavčích horách 25.02.2014
„Odejít z ČT měl především generální ředitel Petr Dvořák. Ten je však nyní ve stejné pozici, v jaké byl koncem minulého týdne Janukovyč: čeká, kteří oligarchové ho podrží.“

Špatný rok pro české novináře 29.10.2014
“Podle tohoto kritéria (věc: vyznamenávání k 28. říjnu) měl vyznamenání za službu Zemanově prezidentské kampani dostat i ředitel České televize Petr Dvořák, nicméně slušnost si žádá pár let s tím počkat.

Zachraňme Český rozhlas před oligarchizací 08.10.2015
„Doufejme, že nejde jen o záminku pro to, aby mohli Petr Kellner a Radek Pokorný převzít Český rozhlas stejným způsobem, jakým si už podmanili Českou televizi.“

Zeman a Karel, spolu proti veřejnosti 22.06.2016
“Česká televize, která je pod vlivem Radka Pokorného, v Událostech, komentářích citovala výrok Radima Jančury o tom, že Martin Roman je největší zločinec v této zemi.“

Chovanec a 75% 18.07.2016
“Česká televize, která je přímo napojená na Chovance přes Bison & Rose?“

Tweet Erika Besta únor 2017
„Nemáme noviny, nemáme rádio,“ proto zaostáváme za ANO v marketingu, říká Sobotka v Respektu. Zaplať pánbůh, že má ČSSD ještě tu televizi.

Neobjektivní, neověřené a nevyvážené 29.03.2017
„Podobná manipulace je ve vysílání ČT viditelná v souvislosti s propagací kandidatury Jiřího Drahoše na prezidenta. To všechno přichází v době, kdy bude Rada České televize vybírat příštího generálního ředitele. Pokud Rada znovu jmenuje současného ředitele Petra Dvořáka, což nepochybně udělá, dá tím najevo, že podporuje porušování přesně toho zákona, který má za úkol hájit.“

ČSSD a.s. a svoboda médií v Česku 17.05.2017
“ ČSSD ovládá zhruba 75 % českých médií, jak jsme poprvé napsali v červenci loňského roku. … Díky médiím ovládaným ČSSD všichni vědí, jaké riziko pro Českou republiku představuje Babiš. Díky médiím ovládaným ČSSD ale také jen málo lidí chápe rizika, která představují ti, kteří mu nejvíce oponují.“

Česká televize chrání Petra Kellnera 22.05.2017
„Moravec se Rusnoka mohl zeptat, jak je to vzhledem k situaci v Číně možné, když americké ministerstvo zahraničí mluví o rozsáhlé korupci na všech úrovních. Moravec se ale k tématu vůbec nedostal. Na žádné otázky o cestě do Číny se nakonec nezeptal (volal někdo do redakce?) a ani nevysvětlil, proč se ČT ke Kellnerovi zase chovala tak uctivě.“

(Publikováno na webu autora.)

Milan Šmíd